Uncategorized

HOE SNEL IS DAFNE IN RIO | column van de bank

DE DAFNE START – sleutelen aan een DS

Ieder vernieuwend ontwerp bevat een foutje. De eerste hangbrug wiebelde in de wind en brak, een jeep voor ruig terrein kantelde op een kiezel, de intercity dubbeldekker floot als een fluitketel en het gloednieuwe gebouw van Rijkswaterstaat trilde langs de A12. Al deze foutjes hebben het succes van het ontwerp nooit belemmerd. Een goed ontwerp vereist één aanpassing.

Vanaf de bank voor de tv kijk ik naar het nieuwe sprintfenomeen Dafne Schippers. In dit topontwerp zit ook een foutje: ze komt bij de start te traag omhoog. Eigenlijk net als de oude Citroën DS, die eerst hydraulisch moet worden opgepompt. Er is een jaar lang op Papendal gesleuteld aan Dafnes start. Maar is zij op tijd klaar voor de wedstrijd van haar leven in Rio?

DS naar RIOIk spoel de race van Dafne terug, kijk opnieuw, beeldje voor beeldje. En nog een keer. Werkelijk álles aan haar lijf trilt. Dafnes vermogen te ontspannen wordt geroemd. Fluitend naar een Nederlands record. In het midden van de race heeft ze ‘het’: hoofd rechtop, holle rug, wiebelende heupen en haar wangen schudden als bij een jonge pup. Ik neem een handje kaaschips en spoel nog verder terug. Het beeld verstijft bij de start. Nu is alles anders. Haar gezicht staat strak en haar hoofd is voorover gebogen. De heupen waterpas als mijn fornuis. Het ergste van alles: Dafnes rug is gebogen als een chipito! Ik gooi mijn chips in de hoek en schrijf een mail naar de atletiekbond. Welke trainer leert haar deze standaard starttechniek? Iedereen weet het. Dafne is een uniek ontwerp. Wanneer wordt zij verlost van de chipito-start? Het is tijd voor De Dafne Start.

van de bank (zonder chips)


Franklins columns vind je vers van de naald op www.facebook.com/i8amotion



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *